Frågor och svar

Om Geberit fjärrunderhåll

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Geberits fjärrunderhåll.

Om du inte hittar svaret på just din fråga, står Geberits kundservice gärna till tjänst via telefon eller e-post.


Dina frågor och våra svar om fjärrunderhåll

Vad är Geberits fjärrunderhåll?

Geberits fjärrunderhåll är en service som infördes i Schweiz i april 2021. Geberits kundservice kan med hjälp av fjärråtkomst tillfälligt få tillgång till din Geberit AquaClean duschtoalett och på så sätt hjälpa dig vid förfrågningar.

Vad kan Geberits fjärrunderhåll hjälpa mig med?

Geberits kundservice kan göra inställningar på din enhet på distans, starta underhållsfunktioner (t.ex. avkalkning) och utföra uppdateringar på programvara. Om det finns felmeddelanden kan detaljerade analyser utföras på distans.

Hur fungerar anslutningen för Geberits fjärrunderhåll?

Din smartphone utgör kommunikationsgränssnittet mellan din AquaClean duschtoalett och Geberits kundservice. Som första steg måste du därför installera Geberit Home app på din smartphone. Därefter ansluter du din AquaClean duschtoalett till din smartphone via Bluetooth. Sedan ringer du till Geberits kundservice och startar fjärrunderhållet i appen.

Vad kan vara orsaken till att min AquaClean inte kan anslutas till Geberit Home-appen?

Om du har en AquaClean Mera Comfort kan en gammal version av programvaran (version 11.0 eller lägre) vara orsaken till detta. I detta fall rekommenderar Geberit att utföra en uppdatering av programvara via Geberit AquaClean-appen. Efter lyckad uppdatering kan du använda Geberit Home-appen och ansluta din enhet.

Var hittar jag Geberits fjärrunderhåll i Geberit Home-appen?

Du hittar Geberits fjärrunderhåll under «Service och kontakt». Välj fjärrunderhåll och följ de anvisningar som beskrivs där för att starta fjärrunderhållet.

Fungerar Geberits fjärrunderhåll även för andra Geberit-produkter?

Nej, denna service är endast tillgängligt för AquaClean duschtoaletter.

Har Geberit åtkomst till min enhet när som helst?

Nej, anslutningen är bara aktiv under fjärrunderhållet. Du startar och avslutar fjärrunderhållet i Geberit Home-appen och kan när som helst koppla bort anslutningen.

Måste jag uppfylla några förutsättningar för att använda Geberits fjärrunderhåll?

De enda förutsättningarna är att du har en Geberit AquaClean Mera, Sela (från 2019) eller Tuma, att Geberit Home-appen är installerad på din smartphone och att du har en aktiv Internetanslutning.

Vilken version av programvara behöver jag för Geberits fjärrunderhåll?

Mera: 21.0 eller senare
Tuma: 9.0 eller senare
Sela: 3.0 eller senare

Måste jag komma ihåg ett lösenord för att använda Geberits fjärrunderhåll?

Nej. Så snart du startar Geberits fjärrunderhåll i Geberit Home-appen genereras automatiskt ett ID och en åtkomstkod. Detta ID och åtkomstkod måste du meddela till Geberits kundservice per telefon, så att de kan komma åt din AquaClean duschtoalett.

Är ID och åtkomstkoden samma varje gång?

Nej, ny ID och åtkomstkod genereras automatiskt för varje anslutning.

Kan jag använda Geberits fjärrunderhåll även med en äldre duschtoalettmodell? (t.ex. Balena 8000)?

Nej, Geberits fjärrunderhåll är uteslutande möjligt med modellerna AquaClean Mera, Sela (från 2019) och Tuma. Ett Bluetooth-gränssnitt krävs för att upprätta anslutningen som äldre modeller inte har.

Kan jag eftermontera Bluetooth-gränssnittet som saknas på en äldre modell?

Nej, tyvärr kan äldre Geberit duschtoalettmodeller inte eftermonteras med ett Bluetooth-gränssnitt.

Vid vilka tidpunkter kan jag använda Geberits fjärrunderhåll?

Fjärrunderhållet är tillgängligt under de vanliga öppettiderna för Geberits kundservice.

Hur garanterar Geberit säkerhet och dataskydd?

Geberit-appar och IoT-tjänster utvecklas och drivs med höga säkerhetsstandarder. Dessutom utförs en kontroll med jämna mellanrum av externa, oberoende specialister inom cybersäkerhet. GDPR-riktlinjerna följs vid utveckling och drift av Geberit-appar och IoT-tjänster. Se användarvillkoren och integritetspolicyn för mer information.

Vem har tillgång till min data?

Medarbetaren på Kundservice som du är i telefonkontakt med under aktivt fjärrunderhåll får tillfällig tillgång till dina uppgifter. Efter avslutat fjärrunderhåll är dina uppgifter inte längre tillgängliga för kundservice.

Vad händer med mina överförda uppgifter?

Så snart fjärråtkomst ska genomföras inhämtar vi ditt samtycke i förväg. Vi behöver de överförda uppgifterna för att kunna tillhandahålla våra tjänster för dig och för att förbättra våra tjänster med hjälp av anonymiserade dataanalyser. Se användarvillkoren och integritetspolicyn för mer information.