Nattbelysningens effekter

En svag ljuskälla hjälper dig att orientera dig i mörkret

Alla vet hur det är att väckas ur djup sömn mitt i natten för att blåsan är full. Mjukt, försiktigt ljus kan hjälpa dig att hitta toaletten för även om din sömn har blivit störd sover du ändå halvt om halvt. Det beror i huvudsak på melatonin – ett hormon som hjälper dig att somna på kvällen.

En hälsosam sömncykel är värdefull. Personer som inte får tillräckligt med sömn fungerar sällan till 100 % under dagen. För att din inre klocka inte ska störas trots ett nattligt toalettbesök och för att du snabbt ska kunna återvända till din välförtjänta sömn, ska du tänka på följande.

  • Starkt ljus kan påverka din biologiska klocka och minska mängden melatonin. Försök att inte tända några lampor på vägen till badrummet – om du gör det, använd dimbart nattljus.
  • Undvik ljuskällor som ger ett blått sken eftersom det påverkar produktionen av melatonin, som är nödvändigt för att du snabbt ska kunna somna igen. Det blåaktiga ljuset ger din kropp signaler på att natten är slut och det blir svårare att somna om.
  • Satsa på orienteringsbelysning med rörelsesensorer i badrummet eftersom den visar vägen till toaletten när du går in i badrummet. Dessa ljuskällor är i regel svaga och lyser enbart upp där det behövs.

Mer verktyg för dig Få inspiration på vägen till ditt nya badrum

Nyhetsbrev


Vårt nyhetsbrev ger dig intressanta insikter och värdefulla tips om hur ditt badrum kan förgylla och förenkla din vardag.

Inspirationsverktyg


Få nya idéer och upptäck användbara funktioner i det moderna badrummet, välj vad du gillar och vad som är viktigt för dig. I bara några steg kan du sätta ihop produkterna till ditt drömbadrum.